Followers

Monday, March 30, 2009

11 Jenis Manusia didoa Malaikat


1. orang yg tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: sesiapa yg tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya.dia tdak akan bangun hingga malaikat berdoa, "Ya Allah, ampunilah hambaMU si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."
2. orang yg sedang duduk menunggu waktu solat.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "tidaklah salah seorang antara kalian yg duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: "Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia."
3. orang yg berada di saf depan solat berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat -NYA berselawat keatas (orang) yg berada pada saf depan."
4. orang yg menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).
Rasulullah bersabda:"sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yg menyambung saf."
5. kalangan malaikat 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-fatihah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:"jika seorang imam membaca... (ayat terakhir al-fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yg ucapannya itu bertepatan dgn ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yg lalu."
6. orang yg duduk ditempat solatnya selepas melakukan solat.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:" kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, dimana ia melakukan solat."
7. orang yg melakukan solat subuh dan asar secara berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:"kalangan malaikat berkumpul pada saat solat subuh lalu malaikat (yg menyertai hamba) pda malam hari (yg sudah bertugas malam hari ingga subuh) naik (ke langit) dan malaikat pda siang hari tetap tinggal.
"kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu asar dan malaikat yg ditugaskan pada siang hari (hingga solat asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yg bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allash bertanya kepada mereka:"bagaimana kalian meninggalkan hambaKU?"
mereka menjawab:"kami datang sedangkan mereka melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat."
8. orang yg mendoakan saudara tanpa pengetahuan orang yg di doakan.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:"doa seorang muslim untuk saudaranya tanpa pengetahuan orang yg didoanya adalah doa yg akn dikabulkan. pada kepalanya ada seorang malaikat yg menjadi wakil baginya, setiap kali ia berdoa untuk saudaranya dgn sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendpatkan apa yg ia dapatkan.''
9. orang yg menbelanjakan harta (infak).
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:"tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, satu antra kedua-duanya berkata: Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yg berinfak...."
10. orang yg sedang makan sahur.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "sesungguhnya Allah dan kalangan malaikatnya berselawat kepada orang yg sedang makan sahur."
11. orang yg sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Rasulullah ss.a.w bersabda maksudnya:"tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yg akan berselawat kepasanya diwaktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga subuh."
itulah antara mereka yg mendapat doa malaikat. semoga kita tersenarai sama ...........

FIKIR-FIKARKAN WAHAI HAMBA ALLAH SEKELIAN



Surat Dari Iblis)
(
Surat ini akan membuat anda benar-benar berfikir)

(Sebenarnya surat ini hampir membuatku gila saat aku membacanya,
SURAT DARI SETAN UNTUK MU

Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu....Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu...Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan..."Bismillah" sebelum memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat ketempat tidurmu
Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya,,,Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu....Hai Bodoh, Kamu millikku....Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,...dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu ....Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah....Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah....Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya...Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan....Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,...dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka....Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH...Aku benar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepada NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani...Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya , bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,...Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk....TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya....Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita....Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu....Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.....Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu....Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa....Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu....Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda...Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa...Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong, berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya...Begitulah anak-anak ...Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang...Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi...Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu...Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit...Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh...Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu...Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH.

Catatan :
Jika kau benar2 menyayangiku , kau tak akan memberi surat ini dengan siapapun!!!!

Tuesday, March 24, 2009

ASAL USUL SOLAT



SUBUH:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu
tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama
yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat.
Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua
rakaat.
Rakaat pertama:- Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam.
Rakaat kedua:- Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.
ZOHOR:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Zohor ialah Nabi Ibrahim
a.s.,iaitu tatkala Allah s.w.t. telah memerintahkan padanya agar menyembelih
anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir
matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat.
Rakaat pertama:- Bersyukur bagi penebusan.
Rakaat kedua:- Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
Rakaat ketiga:- Bersyukur dan bermohon akan keredhaan Allah.
Rakaat keempat:- Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.
ASAR:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Asar ialah Nabi Yunus a.s.,tatkala
baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan nun. Ikan nun telah
memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang ketika itu telah masuk waktu
Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana
baginda telah diselamatkan oleh Allah daripada 4 kegelapan iaitu:
Rakaat pertama:- Kelam dengan kesalahan.
Rakaat kedua:- Kelam dengan air laut.
Rakaat ketiga:- Kelam dengan malam.
Rakaat keempat:- Kelam dengan perut ikan Nun.
MAGHRIB:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Maghrib ialah Nabi Isa
a.s.,tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari kejahilan dan kebodohan
kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa
lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut,
iaitu:
Rakaat pertama:- Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha
Esa.
Rakaat kedua:- Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti
Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
Rakaat ketiga:- Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu
Allah jua, tiada dua atau tiga.
ISYAK:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada
ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan,
sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah lalu
menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang
akhir.Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
Rakaat pertama:- Dukacita terhadap isterinya.
Rakaat kedua:- Dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
Rakaat ketiga:- Dukacita terhadap Firaun.
Rakaat keempat:- Dukacita terhadap anak Firaun.
Terbitkan makna dalam kita mengerjakan solat
semoga dengan memahami bacaan
akan membuat kita lebih khusuk dalam solat.
Allah Maha Besar
(Takbiratulihram)
Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang
musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
hidupku,
matiku
adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.
Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon
pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan
jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.
Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.
Bacaan ketika bangun dari rukuk
A l lah mendengar pujian orang yang memujinya.
Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.
Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.
Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.
Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta
keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi
bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.
Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi
bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati
ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.
Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau
tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun
yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah
Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas
keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
"Wahai Tuhan, aku tak layak ke syurgaMu ...namun tak pula aku sanggup
ke NerakaMu.... kami lah hamba yang mengharap belas darimu ."ya Allah
jadikan lah kami hamba2 Mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua
ibubapa kami .dosa semua umat2 Islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal
dunia"
AKAN KU SAMPAI KAN WALAU SEBARIS AYAT
Assalamualaikum wbt...Salam Sejahtera

Friday, March 20, 2009

SELAMAT PENGANTIN BARU



alhamdulillah....rifdah dan azzam udah selamat di ijab kabul....dah jd suami isteri yang sah....hehe...cam x caye lak...mak saudara yg bongsu kawen...Photobucket.emm...maknenyer...sumer dh berpunyer...pasni sape lak yg kawen ek??emm..MySpace...abe iman kate...dy nk kawen umo 30.....kak fah kot..(bukan ana yaa...jgn salah paham lak)....hehe....pastu...kak lah....entah laa...pertemuan perpisahan....jodoh di tangan Tuhan....emm....kenduri akad nikah ari isnin....pastu ade kenduri kesyukuran(bekwoh)>>>>kok bhs kelate......ari selasa.....wah....stright...Photobucket....emm...rase cam nk demam....adoh....dh laa gigi sakit.....cubaannn....bak kate p.ramli....emm...kalu ana yang buat keje ape laa sangat leh penat sampai nk demam....org lain...entahlaa...mungkin lg terok kot....mungkin x....sbb semangat ade nk kawen....hehe...cam kholah ma...dy daa laa sakit....tp ana rase...dy laa yg paling byk wat keje....smg kholah ma sembuh dr penyakit yg dialami...smg operation tuh berjaya yaa...Photobucket ...nk tau x keje ana ape...hehe....sonang joo....jaga anak org....hehe...cute tau....cute sgt........kan3...huhu..x puas dukung dy.....matanya bulat....menyebabkan ramai peminat nk dukungnye...huhu...maklum lah...keturunan cina....kelmarin hantar kholah yih kat umah suaminya....dpt makan ayam pedas.....menyakitkan gigi....Photobucket.....sabar jer laa.....cobaaann...emm....ingin ku doakan semoga usrah kholah yih sakinah wa mawardah wa barokah yaa...amiin...nnti cepat2 dpt anak yg cuteee....=)......Photobucket....wassalam

Thursday, March 12, 2009

waduh!!

subhanallah...dah lame x wat posting baru neh...berape bulan ek....entah laa...kurang ingatan lak....biaselah...org sibuk...huhu....sibuk gan ape ek...waduh...lupe lagi....hai...camne neh nk msk dewan exam...asyik duk lupe aja...subhanallahMySpace....selawat byk2 ek....semoga...dipulihkan ingatan...MySpaceemm....td kat sk ana ade wat ari sukan....tp sukan ari neh x semeriah taun lepas laa...sape tau kenape..??MySpacesebab....jeng..jeng...jengggg...sebab...result spm kuar ari neh....first time dlm seumur idup tgk bebudak ambek resultMySpace...tup tup....kedengaran...di suara radio sk...dot...dot...dot...MySpacehttp://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=19810&Itemid=1....emm....nk tau tak ape...tgk laa sendiri yaa...kalu cakap kat sini...kot2...jd ego lak...hehe...bukan ego...cume tumpang gembira diatas kejayaan seseorg...MySpacekalaulah ana duk di tempat dy,....camne ek rasanyer.....emm....rase cam nak nangis aja...huhu...MySpacebezznyer..dpt jd pelajar cemerlang ...kan3...emm...entahlaa...ana layak ker x...insyaallah...dimana ade kemahuan...disitu ada...jalan...ade org cakap...usaha lif kejayaan...haha....peribahasa baru...xdek dlm kamus neh...huhu...emm...nak cakap ape lagi ek...dh xxde kot...jap...nk bg kesimpulan jap...soo...kesimpulannyer...kita kene berusaha dulu...baru dpt kejayaan...tawakkal a'alallah...insyaallah...Allah akan bagi...tapi kalu Allah x nk bg skrg...mungkin Allah akan bagi lain kali...Allah Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui....sedarlah...bagi mereka yg dpt result bagus2....tahniah yaa...mabruk...barakallahhufik....bg yg kurang memuaskan....sabarlah....itu adalah dugaan...result tuh leh kate rezeki laa jgk...MySpacecam abang ana....result dy bukannyer tinggi sgt...cukup makan jer....tp dpt utm semarak...ambek coz aeronautik....terer kan...mungkin sebab rezeki dy kot...berkat doa mama baba...alhamdulillah...tp skrg...duk kalut dy nk ambek stam lak....baru dpt hidayah kot...hehe....xpe laa...hehe...dy bersemangat pelik nk ambek stam tuh...hihi...lantak lah dy...MySpaceemm...nmpknyer...setakat tu lah dulu...nanti kalu ade cite lain lak....ana post k...wassalam....ma'at taufiq wannajah...x)

~Keinsafan Diri~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...